Podróże

Szczyrk – idealne miejsce na rodzinny wypoczynek

Beskid Śląski

Nasz spontaniczny wyjazd do malowniczego Szczyrku w ostatni weekend września był pełen niespodzianek, zarówno pod względem pogody, jak i naszych planów podróży z dzieckiem.

Wrzesień w tym roku obfitował w słoneczne dni, więc nasze oczekiwania były wysokie. Niestety, kapryśna aura zaskoczyła nas deszczem i chłodem, co wpłynęło na niezrealizowanie naszych planów w 100%. Ale jak mówią, nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło. To, że nie udało nam się zobaczyć wszystkiego, co zaplanowaliśmy, jest jednym z powodów, dla których zdecydowanie musimy wrócić do Szczyrku! Miasto to oferuje tak wiele uroków, że jeden weekend to zdecydowanie za mało. Mimo kapryśnej pogody nasza podróż była pełna cudownych chwil i pięknych widoków. Szczyrk ma to do siebie, że nawet w deszczu potrafi zachwycić. Nasza rada dla rodziców planujących podróż z dzieckiem do Szczyrku: zawsze miejcie ze sobą kilka zapasowych planów i zabawek na każdą okoliczność pogodową 😉

Jak w domu

Podróżując do Szczyrku, postanowiliśmy wybrać inną niż zazwyczaj opcję zakwaterowania, decydując się na apartament sieci Apartwiev, położony przy ulicy Plażowej 6, apartament numer 19. Dlaczego wybór padł na ten apartament zamiast na standardowy pokój hotelowy lub prywatny pensjonat? To zdecydowanie kwestia, którą zaczęliśmy doceniać od czasu, kiedy do naszego życia dołączył Oluś.

Apartament stał się dla nas domem na czas pobytu. To nie jest zwykły pokój hotelowy, to prawdziwe mieszkanie, które oferuje zupełnie inny komfort. Chociaż staraliśmy się spędzać większość czasu na dworze, zdajemy sobie sprawę, jak ważny jest spokojny poranek i wieczorna rutyna dla naszego malucha. To właśnie tutaj możemy w spokoju przygotować ulubione śniadanie, dać dziecku swobodę do zabawy i ruchu, cieszyć się wspólną przestrzenią, która nie ogranicza się do niewielkiego hotelowego pokoju. A wieczorem kiedy maluch zaśnie, nie trzeba chodzić na palcach, tylko można swobodnie spędzić czas we dwoje. To idealna opcja dla rodzin podróżujących z dziećmi, bo pozwala nam zachować naszą codzienną rutynę. Dodatkowym atutem apartamentu, na który się zdecydowaliśmy, była sauna! Jednego z wieczorów kiedy Oluś zasnął, na zmiany skorzystaliśmy z tej przyjemności, a potem zamówiliśmy pizzę z Pizzerii Picolo i włączyliśmy Netflixa, który również był dostępny w naszym apartamencie. Każdy rodzic, wie jak wyjątkowe są takie chwile relaksu 😉

Dlatego z przekonaniem polecamy taką formę zakwaterowania każdej rodzinie, która szuka wygody, przestrzeni i domowego ciepła podczas swojej podróży.

Co warto zobaczyć w Szczyrku?

W samym sercu Szczyrku tuż nad spokojnie płynącą rzeką Żylicą znajduje się miejska trasa pieszo-rowerowa. To miejsce, w którym przyjemnie można spędzić czas, spacerując i podziwiając miejsca, gdzie natura i architektura splatają się w harmonijną całość. Trasa ta rozpoczyna się w sercu miasta, tuż przy Urzędzie Miasta, a prowadzi aż do kompleksu skoczni narciarskich Skalite. Przy ścieżce znajdują restauracje, gdzie można delektować się lokalną kuchnią, oraz atrakcje dla dzieci, co sprawia, że to miejsce jest atrakcyjne dla rodzin.

Dla miłośników górskich wędrówek, przy skrzyżowaniu ulic Myśliwskiej, Górskiej oraz Beskidzkiej, czeka prawdziwy raj – węzeł szlaków turystycznych, prowadzący do fascynujących zakątków Beskidów. To miejsce zachwyci was swoim urokiem, spokojem i wspaniałym, górskim powietrzem.

Z kolei nad rzeką Żylicą, kryje się miejsce, które na pewno przypadnie Wam do gustu – Plac św. Jakuba. To miejsce, gdzie tętni życie i bije rytm Szczyrku. Podobno lista imprez kulturalno-rozrywkowych jest tu długa, co sprawia, że Plac św. Jakuba staje się centrum lokalnej społeczności i miejscem, gdzie odbywają się wydarzenia, które jednoczą mieszkańców i turystów. Na co dzień znajdziecie tam dużo przestrzeni, idealnej na chwilę odpoczynku czy wybieganie się dzieciaków przy kulistej fontannie.

Będąc w Szczyrku, nie można nie zobaczyć skoczni narciarskich, o których wcześniej wspomniałam – to prawdziwa perełka, która zaskakuje swoim rozmachem i historią. To miejsce, które zachwyca na żywo i pozostawia niezapomniane wrażenia. Mieliśmy ogromne szczęście, bo akurat, kiedy odwiedzaliśmy to miejsce, byliśmy świadkami treningów młodych skoczków! Dla nas to doświadczenie było nie tylko fascynujące, ale także inspirujące. Oglądając treningi skoczków, mogliśmy podziwiać ich determinację i pasję.

Warto dodać, że kompleks Skalite składa się z trzech imponujących skoczni – Małej, Średniej i Normalnej. Fascynująca jest historia tego miejsca. Pierwsze zawody odbyły się jeszcze przed II Wojną Światową, dokładnie w dniu Walentynek 1937 roku. Wtedy to skoczkowie rywalizowali na odległości do 40 metrów, ale dzisiaj to miejsce jest świadkiem skoków osiągających odległości ponad 100 metrów. Skalite nie tylko przyciąga turystów, ale także staje się źródłem inspiracji dla przyszłych mistrzów skoków narciarskich. Niech to będzie punkt obowiązkowy na waszej trasie, podczas podróży do Szczyrku.

W Szczyrku, na północnych stokach Skrzycznego, znajduje się również Ośrodek Przygotowań Olimpijskich. Oferuje on nie tylko doskonałe warunki narciarskie z 5 wyciągami i koleją linową na Skrzyczne, ale także bogatą infrastrukturę sportową, w tym wspomniany kompleks skoczni narciarskich Skalite, korty tenisowe, hale sportowe, kryty basen oraz skocznię narciarską w Wiśle Malince i malownicze trasy biegowe na Kubalonce. To idealne miejsce na aktywny wypoczynek. Podczas deszczowej pogody doskonałym pomysłem na spędzenie czasu z dziećmi będzie skorzystanie z krytego basenu. Co najlepsze, Ośrodek ten znajduje się tuż obok apartamentu, w którym mieliśmy okazję się zatrzymać.

Restauracje w Szczyrku i okolicach

Nasze odkrywanie Szczyrku nie ograniczało się tylko do pięknych widoków i aktywnego wypoczynku. Co prawda śniadania przygotowywaliśmy samodzielnie w naszym przytulnym apartamencie, ale obiady i kolacje to okazja do degustacji lokalnych smakołyków. Przyjemne wieczory spędzaliśmy w wyjątkowych restauracjach, które chcielibyśmy polecić każdemu odwiedzającemu to magiczne miejsce.

Stara Karczma to prawdziwa perełka kulinarna, gdzie tradycja spotyka się z nowoczesnością. Ich dania przywołują smaki z dzieciństwa, a jednocześnie zachwycają kreatywnością. To miejsce, gdzie z pewnością poczujecie autentyczny smak Beskidów.

Markowa Destylarnia to raj dla miłośników regionalnych przysmaków. Możecie tu spróbować nie tylko wyjątkowych nalewek, ale także regionalnych potraw, które doskonale komponują się z lokalnymi alkoholami. To kulinarne doświadczenie, którego nie można przegapić.

Pizzeria Piccolo to wybór idealny dla miłośników włoskiej kuchni. Ich pizze to prawdziwe dzieła sztuki i na pewno dostarczą wam niezapomnianych doznań kulinarnych.

Nie tylko Szczyrk, ale także okolice skrywają smakowe niespodzianki. Doskonałym przykładem jest restauracja Chata Olimpijczyka w Wiśle. To miejsce, gdzie urokliwa atmosfera spotyka się z pysznym jedzeniem.

Kawiarnia Grunt w Bielsku również zapadła w naszej pamięci. Mają bardzo dobrą kawę i rewelacyjne tiramisu. Dla Olusia znalazł się także zdrowy deser bez dodatku cukru.

Gondolą z wózkiem na Szyndzielnię

Na zakończenie naszej wyjątkowej podróży, tuż po porannym śniadaniu i wymeldowaniu z naszego przytulnego apartamentu, zrobiliśmy sobie jeszcze jeden niezapomniany przystanek – wjazd gondolą na Szyndzielnię. To było coś niesamowitego, a co więcej, okazało się, że tego dnia kolejka górska na Szyndzielni świętowała swoje 70. urodziny!

Po wjeździe na górę (a co ważne, do gondoli mogliśmy wejść z pełnowymiarową spacerówką i poza opłatami za bilety dla nas, nie było trzeba dopłacać nic za wjazd z wózkiem), witani zostaliśmy przez kapelę, która stworzyła niesamowitą, rozgrzewającą atmosferę. To było prawdziwe święto na wysokościach. Weszliśmy też na taras widokowy, aby podziwiać przez chwilkę panoramę Beskid, a potem skusiliśmy się na skosztowanie przysmaków w tamtejszym schronisku, gdzie najlepsze okazały się placki ziemniaczane. To było idealne zakończenie naszej podróży.

Podsumowując, Szczyrk i okolice nie tylko zachwycają swoją przyrodą, ale także kuszą smakami. Restauracje, które mieliśmy przyjemność odwiedzić, to prawdziwe kulinarne klejnoty, które serdecznie polecamy każdemu podróżnikowi.

Beskid Śląski

Jak w domu

Co warto zobaczyć w Szczyrku?

Restauracje w Szczyrku i okolicach

Gondolą z wózkiem na Szyndzielnię

2 myśli na temat “Szczyrk – idealne miejsce na rodzinny wypoczynek

1. aga.k95 pisze:

Wspaniale! Cudowne mejesce !